Overzicht van baten en lasten naar kostensoort
Kostensoort | Begroting | Bijstellingen | Bijgestelde | Realisatie | % Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|---|
Personeelslasten | 6.918 | 64 | 6.982 | 4.813 | 69% | |
Kapitaallasten | 4.584 | -216 | 4.368 | 2.861 | 65% | |
Materiële lasten | 32.421 | 9.280 | 41.701 | 16.362 | 39% | |
Subsidies | 648 | -648 | - | 27 | - | |
Totaal Lasten | 44.571 | 8.480 | 53.050 | 24.064 | 45% | |
Baten | 1.200 | 450 | 1.650 | 434 | 26% | |
Totaal Baten | 1.200 | 450 | 1.650 | 434 | 26% | |
Saldo beleidsdoel | -43.371 | -8.030 | -51.400 | -23.630 | 46% |
Toelichting stand van zaken
De onderbesteding van de materiële lasten wordt veroorzaakt doordat de onderhoudswerkzaamheden
voornamelijk in en rond de zomermaanden worden uitgevoerd. De verrekening met de
opdrachtnemers vindt later in het jaar plaats.
De onderbesteding bij de baten komt onder andere omdat de huur van de brandstofverkooppunten per kwartaal in rekening wordt gebracht en het 3e en 4e kwartaal moeten nog worden verrekend. Daarnaast vindt er in het 4e kwartaal nog een verrekening plaats van de baggerwerkzaamheden die wij uitvoeren voor Provincie Zuid-Holland .
Overzicht bijstellingen
Soort bijstelling | Bijstellingen totaal | |||||
Lasten | Baten | Saldo | ||||
Beleidsmatige bijstellingen | 7.710 | 450 | -7.260 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Administratieve wijzigingen PS | 654 | -654 | ||||
Administratieve wijzigingen GS | 116 | -116 | ||||
Totaal 5.1 Het provinciale netwerk is sterk | 8.480 | 450 | -8.030 |
Toelichting bijstellingen
Overzicht van de bijstellingen | Bijstellingen totaal | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Saldo | ||||
Beleidsmatige bijstellingen | ||||||
Wijziging beheer en onderhoud wegen | 7.710 | 450 | -7.260 | |||
Variabel onderhoud: Traditiegetrouw worden in de tweede helft van het jaar veel uitvoeringsprojecten opgestart en uitgevoerd. Op dit moment lopen we nog goed in pas met de planning en verwachten we dat veel projecten ook ten uitvoer komen in 2023. Daarbij worden we geconfronteerd met prijsstijgingen door de sterke inflatie op diverse onderdelen van het Beheer en Onderhoud. Dit terwijl het budget niet wordt geïndexeerd. Normaal verwerken we de indexatie iedere vier jaar bij Nota Kapitaalgoederen maar de prijsstijgingen waren de afgelopen jaren veel hoger dan verwacht en daarmee is het budget niet langer dekkend voor de geplande werkzaamheden. Het volume aan werk wijkt niet af van de eerdere inschattingen, maar conform de Nota Kapitaalgoederen is het budget voor Variabel onderhoud gebaseerd op 80% van het benodigd budget. Hiermee werd ervanuit gegaan dat niet al het onderhoud zou worden gerealiseerd of dat dit minder zou kosten dan in de Nota Kapitaalgoederen berekend. Dit blijkt niet het geval. Zelfs als we rekening houden met enige vertraging bij een aantal projecten voorzien we toch een tekort van € 6,625 mln. ten opzichte van de beschikbare 80%, dit is € 1,4 mln. ten opzichte van 100%. | ||||||
Totaal Beleidsmatige bijstellingen | 7.710 | 450 | -7.260 | |||
Administratieve wijzigingen PS | ||||||
Onderbesteding uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid | 590 | -590 | ||||
Wij constateren dat we maximaal ingezet hebben op het uitputten van het subsidiebedrag maar zijn overgeleverd aan de prioriteit en beschikbare middelen van gemeenten. Op dit moment is voor circa € 1,0 mln. aan subsidies beschikt en de verwachting is dat er nog voor € 1,4 mln. aan subsidies verstrekt gaat worden waarmee de bestedingen uitkomen op € 2,4 mln. Wij stellen voor om deze € 1,4 mln. te storten in de reserve Mobiliteitsprogramma zodat dit budget beschikbaar blijft voor de betreffende te verstrekken subsidies omdat nog niet met zekerheid vaststaat dat de subsidie in 2023 ook daadwerkelijk wordt verstrekt. Indien er alsnog subsidieaanvragen binnen komen dan kunnen deze beschikt worden en zal bij de jaarrekening een voorstel volgen om deze alsnog te dekken uit deze reserve. Een eventueel restbudget kan daarna vrijvallen. Ten opzichte van de begroting betekent dit een onderbesteding van € 0,46 mln. en wij stellen voor dit te verrekenen met de telpost Adaptief begroten binnen programma 5 Bereikbaatheid. | ||||||
Eenmalige uitkering loon- en prijsontwikkeling CAO 2022/2023 | 64 | -64 | ||||
In 2023 is, aanvullend op de CAO-afspraken 2022/2023, eenmalig een bedrag van € 750 bruto uitgekeerd aan de medewerkers van de provincie voor loon- en prijsontwikkeling in verband met inflatiecompensatie. Het totaalbedrag van € 1,015 mln. is opgenomen in de stelpost salarissen. Via deze administratieve wijziging wordt dit bedrag vanuit de stelpost overgeboekt naar de programma's. | ||||||
Totaal Administratieve wijzigingen PS | 654 | -654 | ||||
Administratieve wijzigingen GS | ||||||
Stelpost adaptief begroten | 116 | -116 | ||||
De verwachte onderbesteding bij beleidsdoel Fiets wordt ingezet voor het invullen van de stelpost Adaptief begroten binnen programma 5 Bereikbaarheid I. | ||||||
Totaal Administratieve wijzigingen GS | 116 | -116 | ||||
Totaal bijstellingen 5.1 Het provinciale netwerk is sterk | 8.480 | 450 | -8.030 |