5. Bereikbaarheid I - Algemeen

5.1 Het provinciale netwerk is sterk

Overzicht van baten en lasten naar kostensoort

Kostensoort

Begroting
Zomernota
2023

Bijstellingen

Bijgestelde
begroting

Realisatie
t/m 31
augustus

% Realisatie
t.o.v. bijgestelde
begroting

Personeelslasten

6.918

64

6.982

4.813

69%

Kapitaallasten

4.584

-216

4.368

2.861

65%

Materiële lasten

32.421

9.280

41.701

16.362

39%

Subsidies

648

-648

-

27

-

Totaal Lasten

44.571

8.480

53.050

24.064

45%

Baten

1.200

450

1.650

434

26%

Totaal Baten

1.200

450

1.650

434

26%

Saldo beleidsdoel

-43.371

-8.030

-51.400

-23.630

46%

Toelichting stand van zaken
De onderbesteding van de materiële lasten wordt veroorzaakt doordat de onderhoudswerkzaamheden
voornamelijk in en rond de zomermaanden worden uitgevoerd. De verrekening met de
opdrachtnemers vindt later in het jaar plaats.

De onderbesteding bij de baten komt onder andere omdat de huur van de brandstofverkooppunten per kwartaal in rekening wordt gebracht en het 3e en 4e kwartaal moeten nog worden verrekend. Daarnaast vindt er in het 4e kwartaal nog een verrekening plaats van de baggerwerkzaamheden die wij uitvoeren voor Provincie Zuid-Holland .

Overzicht bijstellingen

Soort bijstelling

Bijstellingen totaal

Lasten

Baten

Saldo

Beleidsmatige bijstellingen

7.710

450

-7.260

Administratieve wijzigingen PS

654

-654

Administratieve wijzigingen GS

116

-116

Totaal 5.1 Het provinciale netwerk is sterk

8.480

450

-8.030

Toelichting bijstellingen

Overzicht van de bijstellingen

Bijstellingen totaal

Lasten

Baten

Saldo

Beleidsmatige bijstellingen

Wijziging beheer en onderhoud wegen

7.710

450

-7.260

Variabel onderhoud: Traditiegetrouw worden in de tweede helft van het jaar veel uitvoeringsprojecten opgestart en uitgevoerd. Op dit moment lopen we nog goed in pas met de planning en verwachten we dat veel projecten ook ten uitvoer komen in 2023. Daarbij worden we geconfronteerd met prijsstijgingen door de sterke inflatie op diverse onderdelen van het Beheer en Onderhoud. Dit terwijl het budget niet wordt geïndexeerd. Normaal verwerken we de indexatie iedere vier jaar bij Nota Kapitaalgoederen maar de prijsstijgingen waren de afgelopen jaren veel hoger dan verwacht en daarmee is het budget niet langer dekkend voor de geplande werkzaamheden. Het volume aan werk wijkt niet af van de eerdere inschattingen, maar conform de Nota Kapitaalgoederen is het budget voor Variabel onderhoud gebaseerd op 80% van het benodigd budget. Hiermee werd ervanuit gegaan dat niet al het onderhoud zou worden gerealiseerd of dat dit minder zou kosten dan in de Nota Kapitaalgoederen berekend. Dit blijkt niet het geval. Zelfs als we rekening houden met enige vertraging bij een aantal projecten voorzien we toch een tekort van € 6,625 mln. ten opzichte van de beschikbare 80%, dit is € 1,4 mln. ten opzichte van 100%.
Vast onderhoud: hier hebben wij te maken met prijsstijgingen door de sterke inflatie op diverse onderdelen, terwijl het budget niet is  geïndexeerd. Normaal verwerken we de indexatie iedere vier jaar bij Nota Kapitaalgoederen maar de prijsstijgingen waren de afgelopen jaren veel hoger dan verwacht en daarmee is het budget niet langer dekkend voor de geplande werkzaamheden. Daarnaast waren de aannames (hoeveelheden) waarop het budget in de Nota Kapitaalgoederen is gebaseerd destijds niet geheel actueel. Het verwachte tekort is €1,085 mln.
Bij de baten verwachten wij hogere inkomsten van € 0,45 mln. voornamelijk als gevolg van hogere verrekeningen met de gemeentes betreft de onderhoudswerkzaamheden die wij uitvoeren aan vaarweg de Eem.

Totaal Beleidsmatige bijstellingen

7.710

450

-7.260

Administratieve wijzigingen PS

Onderbesteding uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid

590

-590

Wij constateren dat we maximaal ingezet hebben op het uitputten van het subsidiebedrag maar zijn overgeleverd aan de prioriteit en beschikbare middelen van gemeenten. Op dit moment is voor circa € 1,0 mln. aan subsidies beschikt en de verwachting is dat er nog voor € 1,4 mln. aan subsidies verstrekt gaat worden waarmee de bestedingen uitkomen op € 2,4 mln.  Wij stellen voor om deze € 1,4 mln. te storten in de reserve Mobiliteitsprogramma zodat dit budget beschikbaar blijft voor de betreffende te verstrekken subsidies omdat nog niet met zekerheid vaststaat dat de subsidie in 2023 ook daadwerkelijk wordt verstrekt. Indien er alsnog subsidieaanvragen binnen komen dan kunnen deze beschikt worden en zal bij de jaarrekening een voorstel volgen om deze alsnog te dekken uit deze reserve. Een eventueel restbudget kan daarna vrijvallen. Ten opzichte van de begroting betekent dit een onderbesteding van € 0,46 mln. en wij stellen voor dit te verrekenen met de telpost Adaptief begroten binnen programma 5 Bereikbaatheid.
Daarnaast constateren wij dat de  verkeersveiligheidslessen op scholen nog steeds op een lager niveau zit dan voor corona. Tijdens de corona periode is dit heel ver teruggelopen. We zijn bijna terug op het oude niveau maar zien dat nog niet alle scholen evenveel lessen afnemen als in het verleden. Hierdoor ontstaat een onderbesteding van € 0,13 mln. en wij stellen voor dit te verrekenen met de stelpost Adaptief begroten binnen programma 5 Bereikbaatheid.

Eenmalige uitkering loon- en prijsontwikkeling CAO 2022/2023

64

-64

In 2023 is, aanvullend op de CAO-afspraken 2022/2023, eenmalig een bedrag van € 750 bruto uitgekeerd aan de medewerkers van de provincie voor loon- en prijsontwikkeling in verband met inflatiecompensatie. Het totaalbedrag van € 1,015 mln. is opgenomen in de stelpost salarissen. Via deze administratieve wijziging wordt dit bedrag vanuit de stelpost overgeboekt naar de programma's.

Totaal Administratieve wijzigingen PS

654

-654

Administratieve wijzigingen GS

Stelpost adaptief begroten

116

-116

De verwachte onderbesteding bij beleidsdoel Fiets wordt ingezet voor het invullen van de stelpost Adaptief begroten binnen programma 5 Bereikbaarheid I.

Totaal Administratieve wijzigingen GS

116

-116

Totaal bijstellingen 5.1 Het provinciale netwerk is sterk

8.480

450

-8.030

Deze pagina is gebouwd op 11/06/2023 13:49:56 met de export van 11/06/2023 13:42:27