6. Bereikbaarheid II - Openbaar Vervoer

6.1 OV-reizigers zijn tevreden en het openbaar vervoer is efficiënt ingericht

Overzicht van baten en lasten naar kostensoort

Kostensoort

Begroting
Zomernota
2023

Bijstellingen

Bijgestelde
begroting

Realisatie
t/m 31
augustus

% Realisatie
t.o.v. bijgestelde
begroting

Personeelslasten

6.052

56

6.108

4.219

69%

Kapitaallasten

19.979

-

19.979

13.319

67%

Subsidies

133.134

6.542

139.676

118.928

85%

Materiële lasten

44.205

757

44.962

21.109

47%

Totaal Lasten

203.370

7.355

210.725

157.576

75%

Baten

32.577

710

33.287

11.316

34%

Totaal Baten

32.577

710

33.287

11.316

34%

Saldo beleidsdoel

-170.793

-6.645

-177.438

-146.260

82%

Toelichting stand van zaken
De onderbesteding tot en met 31 augustus bij de materiële lasten wordt veroorzaakt doordat de lasten van de beheer- en onderhoudsprojecten na verrichte werkzaamheden achteraf worden gefactureerd en alsdan zichtbaar worden in de realisatie. Veel van de werkzaamheden voor variabel onderhoud worden in de tweede helft van het jaar uitgevoerd. Een groot deel daarvan is al wel verplicht. Daarnaast loopt de verwerking van de facturen Regiotaxi iets achter. Wij verwachten bij jaareinde budgetneutraal uit te komen.

De lagere baten tot en met 31 augustus wordt veroorzaakt doordat de facturatie van de huurcontracten aan het eind van de kwartalen plaatsvindt. Tot slot wordt de facturatie van de Regiotaxi richting de gemeenten altijd achteraf gedaan. Hierdoor loopt de realisatie altijd één of twee maanden achter. Ook deze baten zullen in het vierde kwartaal gerealiseerd worden.  

Bij het verlenen van exploitatiesubsidies vindt de definitieve vaststelling van de subsidie na afloop van het betreffende jaar plaats. Dit proces leidt ertoe dat de consequenties van de ongebruikelijke rituitval in 2023 binnen OV niet in deze slotwijziging terug te zien zijn. Het streven is om op basis van een aangeleverde accountantsverklaring de subsidie in het opvolgende jaar vast te stellen. In de praktijk blijkt dit niet altijd haalbaar en komt het voor dat de definitieve vaststelling nog later gebeurt.

Overzicht bijstellingen

Soort bijstelling

Bijstellingen totaal

Lasten

Baten

Saldo

Beleidsmatige bijstellingen

7.180

591

-6.589

Administratieve wijzigingen PS

175

119

-56

Totaal 6.1 OV-reizigers zijn tevreden

7.355

710

-6.645

Toelichting bijstellingen

Overzicht van de bijstellingen

Bijstellingen totaal

Lasten

Baten

Saldo

Beleidsmatige bijstellingen

Balans afwikkelverschillen OV

-226

226

Bij het opschonen van de balans valt een bedrag vrij van € 226.000. Voornamelijk door het afwikkelen van transitorische verplichtingen en een incidentele baat vanuit het project Driebergen Zeist. Dit bedrag valt vrij naar de algemene middelen.

Beheer en onderhoud OV assets

591

591

De kosten voor het variabel onderhoud OV assets vallen naar verwachting € 891.000 hoger  uit door onder andere werkzaamheden uit de 2022 die door zijn geschoven naar 2023 en noodzakelijk aanpassingen in de beheermodule in verband met de komst van een nieuw financieel systeem. Een bedrag van € 591.000 kan gedekt worden uit hogere ontvangsten vanwege indexatie van de huurinkomsten en rijksbijdrage. Daarnaast vallen de vaste onderhoudskosten naar verwachting lager uit, waardoor we voorstellen om € 300.000 over te hevelen van het vast onderhoud naar het variablele onderhoud. Door deze mutaties stijgen zowel de lasten als de baten met € 591.000, per saldo dus nul.

Concessies Openbaar vervoer

9.749

-9.749

Het kasritme voor de exploitatiesubsidies Openbaar vervoer zijn geactualiseerd op basis van de beschikkingen en verwachte afrekeningen voorgaande jaren. De verwachting is dat er € 9,7 mln. extra budget noodzakelijk is. Dit bedrag wordt gedekt  uit de reserve OV concessies.

Subsidies doorstroommaatregelen OV

-2.934

2.934

De subsidieregeling Mobiliteitsprogramma (onderdeel: Openbaar vervoer) staat open tot 1 oktober en heeft een subsidieplafond van € 4,0 mln. Bij de Zomernota is de begroting verhoogd met € 2,1 mln. (bestemmingsvoorstel 1,2 mln. en onttrekking reserve 0,9 mln.) tot € 6,1 mln. Op dit moment is er € 1,3 mln. beschikt en is er voor € 1,8 mln. aan aanvragen binnen. In onze contacten met gemeenten is aangegeven dat er nog meer aanvragen volgen en we verwachten dan ook voor het gehele beschikbare budget aanvragen te ontvangen. Omdat nu nog niet zeker is dat deze ook in 2023 beschikt kunnen worden en ook als last in 2023 gaan drukken stellen wij voor het restant € 2,9 mln. te storten in de reserve Mobiliteitsprogramma. Bij de jaarrekening 2023 zal dan gekeken worden of dit bedrag noodzakelijk is, of kan vrijvallen naar de algemene middelen.

Totaal Beleidsmatige bijstellingen

7.180

591

-6.589

Administratieve wijzigingen PS

Eenmalige uitkering loon- en prijsontwikkeling CAO 2022/2023

56

-56

In 2023 is, aanvullend op de CAO-afspraken 2022/2023, eenmalig een bedrag van € 750 bruto uitgekeerd aan de medewerkers van de provincie voor loon- en prijsontwikkeling in verband met inflatiecompensatie. Het totaalbedrag van € 1,015 mln. is opgenomen in de stelpost salarissen. Via deze administratieve wijziging wordt dit bedrag vanuit de stelpost overgeboekt naar de programma's.

Bijdrage ten behoeve van Valleihopper

119

119

Vanuit de provincie Gelderland ontvangen wij een bijdrage van € 119.000 voor het laten rijden van de Valleihopper. Deze ontvangst was nog niet in onze begroting opgenomen en wordt gebruikt om de lasten de te dekken.

Totaal Administratieve wijzigingen PS

175

119

-56

Totaal bijstellingen 6.1 OV-reizigers zijn tevreden

7.355

710

-6.645

Deze pagina is gebouwd op 11/06/2023 13:49:56 met de export van 11/06/2023 13:42:27